Конвертація знань у ринкову перевагу: чи потрібен юрфірмі KNOWLEDGE MANAGEMENT? – Selepey, Volkovetsky & Partners

Конвертація знань у ринкову перевагу: чи потрібен юрфірмі KNOWLEDGE MANAGEMENT?

Для розробки та впровадження інноваційних продуктів та підходів у роботі важливо швидко нарощувати інтелектуальний капітал фірми, формуючи саме той набір компетенцій, який необхідний для досягнення стратегічних цілей.

30 Вересня 2019

Мабуть кожен, хто причетний до галузі юриспруденції, погодиться, що вона є однією із найконсервативніших, а юридичні фірми переважно прагнуть системності та збереження внутрішньої стабільності. Але сучасний менеджмент стрімко рухається вперед, створюється безліч нових методологій, які обіцяють чарівні трансформації будь-якого бізнесу.

 

Один із цих трендів – упровадження процесів управління знаннями. Так, саме процесів, із притаманними характеристиками та ефективністю, адже управління знаннями як явище безперечно існує у вашій фірмі, навіть якщо ви цього не усвідомлюєте. Ви управляєте знаннями, коли проводите семінари чи тренінги, наповнюєте корпоративну бібліотеку, файлуєте певну проектну документацію, або ж адаптуєте новачка шляхом програми менторства. Так ось, чи потрібно юридичній фірмі упаковувати це все в систему? Чи потрібно менеджменту ініціювати зміни, які спровокують цілком природній супротив юристів? Окрім того, це може бути доволі тривалий і витратний процес. Питань на цьому етапі набагато більше, ніж відповідей, і тут все залежить від рішучості топ-менеджменту, рівня розвитку фірми та її готовності до якісних змін.

Стратегія та інтелектуальний капітал

Практично всі компанії чогось прагнуть, мають візію та місію, розробляють стратегії… На жаль, не всім вдається досягти заданої планки розвитку. Значною мірою причиною цього є брак певних компетенцій. У наш час, коли поняття «багаж знань» стрімко стає архаїзмом, а середня тривалість життя певної навички складає близько п’яти років, украй важливо постійно і доволі швидко нарощувати інтелектуальний капітал компанії. Правильно налаштована система управління знаннями дозволить своєчасно виявляти та опановувати необхідні скіли, формуючи саме той набір компетенцій, який необхідний для досягнення стратегічних цілей. Тому, якщо компанія, все ж, вирішує впроваджувати систему управління знаннями, дуже важливим є створення цієї системи в тісному взаємозв’язку з основними стратегічними цілями фірми. Зокрема, в «Селепей, Волковецький і Партнери» під час розробки нової стратегії було прийняте рішення запровадити систему управління знаннями для опанування нових та розвитку існуючих компетенцій, які дозволяють вигравати за допомогою фахових рішень, що мають довгостроковий ефект.

Нівелювання ризиків плинності кадрів

Важко переоцінити важливість впровадження системи управління знаннями і в контексті плинності кадрів. Адже кожного разу, коли з компанії йде юрист (особливо високого рівня експертності), це відразу б’є по сукупному інтелектуальному капіталу фірми. Якщо в компанії відсутні певні «запобіжники», то нівелювання наслідків такого удару потребує чималих часових та грошових ресурсів. Але ж якщо в компанії працює система управління знаннями, то ви матимете у своєму арсеналі набір інструментів, завдяки яким зможете керувати такими ризиками.

 

Наприклад, існують спеціально розроблені матриці, які дозволять детально проаналізувати сфери знань у фірмі. Ви зможете виявити критичні сфери та рівень експертності співробітників у різних галузях. Такі інструменти не лише виявляють та дозволяють вчасно уникнути ризиків, пов’язаних із динамікою кадрів, а також є чудовим помічником при складанні програм професійного розвитку працівників. У матеріалах APQC (American Productivity & Quality Center) можна знайти багато цікавих західних практик щодо утримання знань. Я наполегливо раджу додати в закладки цей ресурс усім, хто цікавиться управлінням знаннями, адже саме там зосереджена найбільша кількість інструментів, які стануть вам у нагоді на всіх етапах становлення вашої системи – від початкового аудиту знань фірми та впровадження управління знаннями, до створення працюючої корпоративної бази знань.

Knowledge recycling

Дуже важливим для юридичних фірм є питання повторного використання знань, що були створені під час роботи над тим чи іншим проектом. Якщо новостворене знання вчасно не відфіксувати, то з великою вірогідністю через деякий час виникне необхідність витрачати ресурс на його повторне створення. Допомогти в цьому міг би план управління знаннями, розроблений з урахуванням специфіки роботи над проектами у конкретній фірмі. Як приклад, можу порекомендувати план, який був впроваджений в NASA і який є у відкритому доступі. Особисто мене він надихнув при створенні плану для нашої фірми.

Мінімізація комунікаційних бар’єрів

Завдяки управлінню знаннями також можна якісно поліпшити рівень комунікацій всередині компанії. Якщо «вшити» в систему певні комунікаційні інструменти, то дуже скоро це найкращим чином відобразиться на рівні експертності правників, мінімізуються комунікаційні бар’єри між підрозділами та юристами що працюють на різних посадах або в різних практиках. Новачки почнуть швидше засвоювати корпоративну культуру, співробітники – краще розуміти внутрішні процеси в компанії та напрям її руху, а менеджменту стане простіше відслідковувати професійні трансформації співробітників та адаптувати людей до нововведень. У цьому контексті, наприклад, чудово працюють програми наставництва.

Ринкова перевага

Цілком логічним є те, що для юридичних фірм знання є найбільш цінним нематеріальним активом, адже, на відміну від виробничих компаній, які використовують знання як ресурс для створення кінцевого продукту, продуктом юридичної фірми є саме знання у тій чи іншій формі. Оскільки процес управління знаннями сфокусований саме на створенні, збереженні та розповсюдженні знань всередині фірми, то очевидним є факт безпосереднього впливу цих процесів у юридичній фірмі на процеси R&D.

Сьогодення турбулентне, зараз знання стає чи не єдиною конкурентною перевагою не лише в галузі юриспруденції. Саме тому імплементація процесів управління знаннями зробить фірму більш гнучкою та адаптивною, дозволить швидше впроваджувати інновації та реагувати на виклики ринку.

 

Важко переоцінити всі переваги, які отримує компанія, що вирішила впроваджувати систему управління знаннями. Кожен співробітник є носієм унікальних знань, виявити та систематизувати які покликані правильно налаштовані інструменти системи. Якщо запастися терпінням, то згодом система управління знаннями конвертує інтелектуальний потенціал фірми в ринкову перевагу та реальну вигоду.